Twitter is geen reclamekanaal

2 juli 2013

Door Paula van Doorn, editor Customer Talk

Twitter is geen reclamekanaal, aldus Claire Díaz-Ortiz van Twitter

ScreenHunter_18 Jul. 02 12.15BUSSUM #somday13 – Twitter is een kanaal waar je relaties mee bouwt. Dat stelt Claire Díaz-Ortiz, social innovation manager bij Twitter, tijdens haar keynote op de studiedag Social Media in 1 Day in het Spant! in Bussum. Om te laten zien hoe je die relaties bouwt, introduceert ze het T.W.E.E.T. model: target, write, engage, explore en track.

“Twitter is vanaf het begin af aan altijd een kanaal geweest voor het opbouwen van relaties”, vertelt social innovation manager van dit sociale netwerk Claire Díaz-Ortiz in haar keynote tijdens de studiedag Social Media in 1 Day. “Reclame maken via Twitter is het ergste wat je kunt doen”, vertelt Díaz-Ortiz. Aan de hand van het T.W.E.E.T.-model (target, write, engage, explore en track) laat ze zien hoe bedrijven relaties kunnen opbouwen.

Target

Stap één: het stellen van een doel, ook als je al gestart bent zonder doel. Volgens Díaz-Ortiz heeft 99 procent van alle twitteraccounts één van de volgende drie doelen: informeren, personaliseren of ondersteunen. Bij een informatief account staat het zenden van informatie over een bepaald onderwerp centraal. Via een persoonlijk account kun je als persoon, maar ook als bedrijf, informeler contact hebben. Ondersteunende accounts zijn vaak secundair, bijvoorbeeld voor klantenservice.

Write

De tweede stap is schrijven, een kwestie van doen, aldus Díaz-Ortiz: “Vaak komt het nog voor dat tweets eerst langs tien afdelingen gaan voordat ze goedgekeurd worden. Om transparanter en meer realtime te kunnen zijn moet je deze lagen uit het proces weghalen. Ook is het belangrijk om te bepalen wie er gaat tweeten zodat je continuïteit kunt bewaren”, vertelt Díaz-Ortiz.

Engage

Engagement op Twitter kun je op twee manieren creëren, namelijk door het stellen van een vraag of door iemand te helpen. Het meest gebruikte middel is de mention (@). Op evenementen is de hashtag een goede tool om engagement te creëren. Volgens Díaz-Ortis is het belangrijk dat je bij een terugkerend evenement elke editie dezelfde hashtag gebruikt. Als je elke keer met een nieuwe tag komt, kun je nooit een lange termijn relatie opbouwen, want bij elk nieuw evenement moet je weer van vooraf aan beginnen met het opbouwen van de relaties.

Explore

Díaz-Ortiz: “Door jezelf en beïnvloeders te ontdekken kun je de twitterstrategie naar een hoger niveau brengen. Kijk eerst naar jezelf en ga niet alleen op zoek naar hashtags en mentions. Kijk ook naar combinaties van je bedrijfsnaam met andere woorden of op verkeerd gespelde namen. Zo kun je een goed beeld krijgen van alles wat over je bedrijf gezegd wordt. Pas als je weet wie er wat en wanneer over je zegt, kun je hier op reageren.”

Track

Als je een doel hebt gesteld, wil je na een periode ook weten of je dat doel gehaald hebt. Ga meten hoeveel tweets je hebt verzonden en ontvangen, en hoe vaak iets geretweet is. Er moet wel een goede balans zijn tussen de soorten tweets. Hiermee voorkom dat je saai wordt om te volgen. Engagement kun je volgens Díaz-Ortiz meten door te kijken hoeveel volgers en reacties je hebt. Kijk naar hoe de groei van dit aantal verloopt en bepaal op welke dag je volgers het meest actief zijn.

Aan het einde van haar keynote drukt Díaz-Ortiz de bezoekers van de studiedag op het hart dat het creëren van relaties je doel moet zijn op Twitter. “Ga voor de langdurige relaties. Zodra je strategie rond is, kun je deze aan de hand van metingen blijven stroomlijnen en versimpelen. Zoek zo naar een strategie waarvan het onderhouden de minste moeite kost, maar die het meest effectief is. Zo kun je het als bedrijf het beste volhouden op Twitter”, besluit Díaz-Ortiz.

Twitter 2