Op zoek naar baan in sales of marketing? Verkoop eerst jezelf!

21 januari 2013

Volgens de Monster Employment Index (de barometer voor de online arbeidsmarkt) zijn er nu 73 procent minder salesvacatures dan twee jaar geleden en 68 procent minder vacatures in marketing/pr/reclame. Het zal dan ook niemand ontgaan dat de arbeidsmarkt er op dit moment niet erg rooskleurig uitziet. De werkloosheid is opgelopen tot zeven procent en het aantal vacatures daalt al enige tijd gestaag. Voor banen in de sales en marketing is dat niet anders.

Een reden om te wanhopen? Om bij de pakken neer te gaan zitten? Integendeel. Je zult alleen een stapje harder moeten lopen om die banen te vinden die er wel zijn. En dat zijn er echt nog heel veel. Natuurlijk zoek je goed op vacaturesites, zorg je dat je cv op orde is en solliciteer je netjes met een mooie motivatiebrief. Maar wie er echt uit wil springen in deze arbeidsmarkt, zorgt dat hij extra opvalt. Dat zijn unieke kwaliteiten voor iedereen zichtbaar zijn en een positief beeld oproepen. Dit wordt ook wel ‘personal branding’ genoemd. Jezelf als merk zien en dat zo goed mogelijk verkopen. Voor professionals in  sales, marketing en communicatie zou dat een koud kunstje moeten zijn. Toch doen mensen het nog veel te weinig. Of verkeerd. Daarom hieronder vijf aandachtspunten.

1 – Wie ben je, wat kun je, wat wil je?

Personal branding begint bij zelfinzicht. Wat zijn de eigenschappen die jou uniek maken? Waar ligt jouw passie en kwaliteiten? Probeer die eerst eens op papier te zetten en koppel die dan aan jouw ambitie. Wat voor een baan zou je willen? Wil je in een corporate omgeving werken of juist wat informeler? Deze kennis is sowieso handig als je een baan zoekt, maar is ook goed als vertrekpunt voor je personal branding. Wat wil je uitstralen van jezelf en aan wie? Dat hoeven niet alleen zakelijk aspecten te zijn. Ook persoonlijke interesses kunnen een goed beeld van jou als persoon geven.

2 – Wees eerlijk en consistent

Het is wel belangrijk om een eerlijk beeld van jezelf te schetsen. Je beter of anders voordoen dan je bent, houdt niemand lang vol. Vroeg of laat val je door de mand. Wel mag je je positieve eigenschappen natuurlijk aandikken. Je wilt immers opvallen. Maar doe het wel consistent. Ga niet roepen dat je zo sportief bent, om vervolgens te twitteren dat je voor het eerst in een half jaar eindelijk weer eens gesport hebt. Of zeggen dat je van bloggen houdt, maar zelden een bericht plaatsen. Wees ook weer niet te star in het doorvoeren van jouw image. Kijk uit dat het beeld over jou niet te eendimensionaal wordt en geef kleur aan je leven. Wees niet alleen die online marketing expert, maar laat ook iets anders van je zien.

3 – Begin een blog

Het is goed om in elk geval één vaste plek te hebben waar je jezelf promoot. Dat kan een eigen website zijn waar je meer vertelt over jezelf. Nog mooier is het als je een blog begint waarin je jouw expertise laat zien. Pak dat ene deelgebied waar je zo goed in bent en blog daar regelmatig over. Schep waarde en geef kennis door aan anderen. Daarmee profileer je jezelf op een hele krachtige manier. Hoe specifieker je onderwerp, hoe meer je je onderscheidt van de rest. Als je voor een informatieve blog kiest, zorg dan wel dat je ‘about-pagina’ gevuld is met informatie over jezelf. En geef mensen de kans om te reageren op je blogpostings. Wees daar niet huiverig voor. Het zorgt voor een inhoudelijke gesprek met nieuwe mensen uit jouw vakgebied. Misschien wel een nieuwe collega?

4 – Join the conversation

Zelf ga je natuurlijk ook zoveel mogelijk gesprekken aan op andere plaatsen. Bezoek andere blogs over jouw expertise en zoek op LinkedIn naar discussiegroepen. Reageer regelmatig, waarbij je meer zegt dan ‘leuk artikel’. Geef een inhoudelijke reactie waaruit jouw kennis blijkt. En bouw een netwerk op via Twitter (liefst onder je eigen naam) waarbij je niet alleen jouw blogartikelen post, maar ook reageert op andere tweets. Help mensen met vragen, retweet nuttige berichten en ga het gesprek aan. Het vergroot de kans dat jouw berichten worden gelezen en geretweet.

5 – Straal zelfvertrouwen uit

Zelfvertrouwen is de basis van alle succes. Twijfel niet over je blogpostings, de reacties op anderen of je tweets. Of laat dat in elk geval niet merken. Daarmee verliest het alle kracht en waarde. Zelfvertrouwen is wat anders dan arrogantie. Dat moet je wel zoveel mogelijk vermijden, want wordt over het algemeen niet gewaardeerd. Blijf beleefd in de discussies en geef opbouwende kritiek in jouw reacties. En schep niet te veel op over jezelf. Hou het subtiel en bescheiden en laat de inhoudelijke kennis voor zich spreken.

Het kost uiteraard inspanning en tijd om aan je eigen merk te bouwen, maar het zal zeker zijn vruchten afwerpen. Hoe wil je anders opvallen tussen al die kandidaten? En op het moment dat je nog geen baan hebt, is het een hele nuttige tijdsbesteding. Beter dan lukraak solliciteren op functies waarvan je weet dat je toch eigenlijk geen kans maakt. Focus je liever op de dingen waar je echt goed in bent en neem het heft in eigen hand. Dan heb je een voorsprong bij je volgende serieuze sollicitatie, want recruiters googelen jouw naam altijd. Ook voor ZZP’ers is dit cruciaal om bekendheid te generen. Laat de wereld zien wie je bent en wat je kunt!

Overige tips

Nog wat tips om je kansen te vergroten in een ruime arbeidsmarkt:

  • Laat iedereen in je netwerk weten dat je een baan zoekt. Ook mensen die in een andere branche zitten. Via-via komen de mooiste banen voorbij.
  • Doe open sollicitaties bij bedrijven waar je graag wilt werken. Wist je dat er meer banen zijn dan er gepubliceerd worden?
  • Stuur naast je cv altijd een motivatiebrief mee, waarin je duidelijk maakt wat jij het bedrijf te bieden hebt.
  • Blijf zoveel mogelijk aan het werk. Desnoods in bijbaantjes. Laat zien dat je van aanpakken houdt.
  • Durf in deze tijd met een lager salaris genoegen te nemen. Werkervaring is ook een waardevolle uitbetaling.

En durf een iets mindere baan te accepteren. Desnoods een stage in jouw vakgebied. Ook hiervoor geldt: werken is de allergrootste kans op een baan.