Op de meest moderne manier een nieuwe job vinden…

18 januari 2013

Op de meest moderne manier een nieuwe job vinden… Iedereen die werkt of wil gaan werken, komt voor dit punt te staan: hoe vind ik nieuw werk? Als je net van school komt, als je toe bent aan een volgende loopbaanstap en als je geconfronteerd wordt met een gedwongen loopbaanstap. Het nieuwe boek van Aaltje Vincent ‘Jobmarketing 2.0’ gaat over hoe je dat succesvol aanpakt.
Gebruik social media
De belangrijkste basis voor jobmarketing en slim gebruiken van social media is weten wat je wilt en uitstralen ‘u moet mij hebben voor dit werk’. Aaltje Vincent: “Als je daar scherp en helder in bent, vind je sneller nieuw werk, zo is mijn ervaring. Je kunt je netwerk goed inschakelen bij precies dat wat jij ambieert en ook je social media-activiteiten daarop focussen.”

De basis

– Weet wat je wilt en straal uit: “U moet mij hebben voor dit werk.”
– Zorg dat je de actuele ontwikkelingen in je vak kent via bijvoorbeeld LinkedIn-groepen en vakgenoten op twitter.
– Ventileer je werk zoek- of ontslagfrustratie niet via social media. Dit overschaduwt je vakmanschap.
– Bestudeer de profielen van je vakgenoten op LinkedIn. Het is bijzonder dat je nu de openbare cv’s van je concullega’s kunt zien.
– Een goed cv is in 15 seconden scanbaar en is de basis voor je LinkedIn-profiel. Gebruik functietitels en trefwoorden uit jouw vakgebied.
– Maak je profiel op je cv ‘beeldend’, zodat direct duidelijk is waarvoor jij inzetbaar bent. Bijvoorbeeld voor een projectleider: Zeer ervaren ‘schakel’ tussen business en ICT, ik organiseer makkelijk mensen om mij heen en lever projecten aantoonbaar succesvol op!
– Richt je op de bedrijven waar ze jouw vakmanschap in jouw woon-werk reisafstand goed kunnen gebruiken.
– Inventariseer hoe dit bedrijf een vacature voor een communicatiemanager, een webmaster of projectleider invult.
– Weet welke bemiddelingsbureaus, uitzend-, detachering, werving- en selectie- en executive searchbureaus in jouw arbeidsmarkt relevant zijn.
– Vertel iedereen die je van nabij kent voor jou uit te kijken! Vraag ook je vrienden op Facebook om jou te bellen bij een ‘gouden tip’ en plaats daarbij de link naar je LinkedIn-profiel.

Netwerken
– Netwerken voor nieuw werk is in contact komen met jouw vakgenoten, in het echte leven, via stevig netwerken in je vakgebied, op vakbijeenkomsten en online via social media.
– Connect ook met de leidinggevenden en hun recruiters, P&O’ers, HRM’ers, intercedenten en consultants. Doe dit altijd met een persoonlijke uitnodigingstekst.
– Wees onvergetelijk voor je netwerkgesprekspartner door de vakkundige vragen die je stelt.
– Vraag om advies.
– Mooie resultaten zijn nieuwe namen met een persoonlijke introductie voor een netwerkgesprek.
– Je biografie op Twitter is gevuld met vakmanschap en je LinkedIn-adres. Volg je LinkedIn-connecties en je vakgenoten op Twitter en ga de dialoog aan!
– Plaats op LinkedIn een update en op Twitter een tweet voor welk werk jij beschikbaar bent.
Netwerken is noodzakelijk tijdens je hele werkleven. Werk eraan, voortdurend!

Solliciteren
– De eerste indruk maak je in 30 seconden!
– Print het LinkedIn-profiel van je gesprekspartners uit en sluit daarop aan in de vragen die je stelt.
– Bereid zoveel mogelijk STARR-voorbeelden voor. Dit is een twee-minuten-hoorspel met jou in de hoofdrol, waarmee je je luisteraars laat ‘zien’ hoe jij werkt.
– Plaats geen LinkedIn-update of tweet over een lopende sollicitatieprocedure.
– Vraag bij afwijzing altijd waarom de keus op de betreffende kandidaat is gevallen, dit kan een bedrijf exact aangeven en het geeft jou input voor volgende sollicitaties.
– Bereid je goed voor op de onderhandelingen over je arbeidsvoorwaarden. Het bepaalt je inkomen voor de komende periode.

Aaltje Vincent is een ervaren loopbaanprofessional, toonaangevend expert in jobmarketing, coach en trainer van werkzoekers. Ze is ontwikkelaar van de training Advanced Jobmarketing voor loopbaanprofessionals en gastdocent in vakopleidingen. Daarnaast verzorgt ze lezingen en workshops over jobmarketing en solliciteren via LinkedIn. Haar nieuwste boek is Jobmarketing 2.0, eerder verschenen ‘Solliciteren via LinkedIn’ en ‘Werk vinden met Social Media’.