Onze missie is van Nederland het beste marketingland van Europa te maken.

18 januari 2013

We gaan het komende jaar economisch gezien weer een zwaar jaar tegemoet. De vraag die ik me stel… “Wat zou ik doen als ik minister van Economische Zaken zou zijn? Waar kan Nederland in excelleren, waarmee kan ons land waarde toevoegen en hiermee welvaart en werkgelegenheid creëren?” Dit is ooit de reden geweest waarom ik economie ben gaan studeren.

Ik ben opgegroeid in de jaren ‘80, ook toen de tijd van grote (jeugd)werkeloosheid. De vraag waarmee ik rondliep was of er een oplossing zou zijn een meer ‘steady’ economie te kunnen realiseren. In de macro-economie vond ik geen antwoord op mijn vraag. Ook het economisch beleid vanuit de verschillende ministers van Economische Zaken bood weinig inspiratie. Daarnaast, helemaal dol van alle wiskunde, ben ik marketing gaan studeren. En sinds een aantal jaren geloof ik dat Nederland als marketingland een bijdrage kan leveren aan economische groei. Vanuit het Platform Innovatie in Marketing, waarvan ik voorzitter mag zijn, besteden we hier al de nodige aandacht aan. Onze missie is van Nederland het beste marketingland van Europa te maken. En oh verrassing… we gaan de goeie kant op!

Ik heb jaren in internationale marketingfuncties gewerkt, veelal bij Amerikaanse bedrijven. Wat mij opvalt, is dat collega’s uit de Benelux veelal succesvoller zijn in het bewerken van de Europese markt dan bijvoorbeeld Engelse, Franse en Duitse collega’s. Vooral Nederlanders zijn in staat bruggen te slaan en met succes marktintroducties te realiseren, met name bij relatief nieuwe producten. Door de meertaligheid, maar ook door onze ondernemende en sociale instelling. Waarschijnlijk hebben we ook meer handelsgenen dan andere Europese landen .

 

Nederland op #2 in marketingonderzoek, wereldwijd

Als je kijkt naar de Nederlandse marketingwetenschap dan beschikt Nederland over de beste universiteiten en professoren van Europa. Nederland staat wereldwijd 2e, na de VS, als we het aantal wetenschappelijke publicaties en onderzoeken over marketing in ogenschouw nemen.

We hebben van oudsher een handelsimago en ook anno 2012 is export en distributie één van de belangrijkste pijlers van onze economie. In mijn ogen kan die pijler veel groter en steviger worden als hier bewust economisch beleid op zou worden gevoerd. In het verleden is geprobeerd van Amsterdam een financiële hoofdstad te maken, inclusief prestigieuze opleidingsinstituten, politici als lobbyist en met behoorlijke subsidies. Echter zonder succes. Ik weet zeker dat op marketinggebied de Europese ambitie wel haalbaar is.

De Europese markt veroveren is een complex heterogeen marketingvraagstuk. Hier lopen vele Japanse, Amerikaanse en Chinese ondernemingen op stuk. Een Duitser gaat anders om met sociale media dan een Fransoos. Een Sloveen kijkt anders tegen Chinese merken aan dan een Spanjaard. Hier ligt een grote kans voor Nederland om zich hierin te bekwamen en een infrastructuur met instituten, toeleveranciers, know how en personeel op te zetten zodat Nederland de meest voor de hand liggende plek wordt voor het hoofdkantoor. Met onze ondernemende genen gaan we weg van ‘one size fits all’ en lange termijn Europese strategieën. Concepten als (social) CRM en klantgericht ondernemen lijken wel te zijn uitgevonden door de Hollanders…

 

Wat moet er gebeuren? 

Wat ik me voorstel is dat er een top-wetenschappelijk instituut komt dat Europese marketingvraagstukken bestudeert. Ik stel me voor dat er topopleidingen komen die marketeers (en zij die dat willen worden) opleidt om succesvol producten en diensten in Europa te vermarkten.  Ik stel me voor dat er vele jaarlijkse internationale marketingevents worden georganiseerd. Ook in handelsmissies mag Nederland marketingland niet ontbreken. Maar welke minister wordt dan ‘onze’ lobbyist? De vrijwilliger mag nu opstaan.

Gaat dat lukken? Dat moet lukken! Het kan lukken. Want, er is al heel veel aanwezig in Nederland. Er zijn hier goede internationale marketeers, veel internationale hoofdkantoren, een sterke creatieve en distributie sector. En, prachtige opleidingsinstituten en universiteiten met marketing in portefeuille. Er ligt hier een enorme kans voor Nederland om dit uit te bouwen tot een majeure economische activiteit. De grote vraag is of Den Haag hier ook brood in ziet.

Wij zitten niet stil.

Als Platform Innovatie in Marketing gaan we samen met VNO/NCW, de VU en diverse andere organisaties ons inzetten veel werkgelegenheid te scheppen voor marketeers. Aan jou de keuze hieraan deel te nemen. Hoe? Bezoek bijeenkomsten, kennissessies, laat je opleiden tot innovatief marketingspecialist… Deel kennis en visie met anderen. Deel voor mijn part de komende zomer folders uit met “Nederland Marketingland”… we hebben tenslotte een geweldige handelsgeest!

Hans Molenaar, voorzitter Platform Innovatie in Marketing (PIM) en directeur Beeckestijn Business School)