Marketeers tussen wal en schip…?

18 januari 2013

Er was een tijd dat je er je pensioen mee kon halen… een mooie bedrijfseconomische studie afgerond, riedeltje compleet gemaakt met Nima Marketing A, B, C en af en toe een inhaalcongresje. Een meerjarige strategie, een SWOT analyse, een marketingplan met modellen van Porter, Abell&Hammond compleet met Kaplan-Norton scorecard behoren tot het standaard arsenaal. Dat was toen… Met de razendsnelle ontwikkelingen van nu, is bijscholing en kennisontwikkeling noodzaak om bij te blijven en je te onderscheiden van de rest.

Het is wel duidelijk dat u zich als marketeer continu dient te verfrissen, moet vernieuwen wilt u nog een wezenlijke bijdrage kunnen leveren aan het bedrijfsresultaat. Niet dat marketing op zich is uitgewerkt, maar het lijkt er op alsof zo ongeveer iedereen hetzelfde doet. Met als gevolg dat niemand meer enig onderscheid ziet. Wat is dan een marketingstrategie? Laatst hoorde ik iemand zeggen dat een marketingstrategie eigenlijk gewoon experimenteren is. Wat je dan leert en onderweg tegenkomt bepaalt je dagelijkse gang van zaken.

Het is tijd dat marketing weer gaat doen waar het ooit voor bedacht is: onderscheidend vermogen creëren, klantwaarde-management toepassen. Het accent dient niet te liggen op het individuele product of dienst, maar op oplossingen voor de klant… creëer de optimale waarde vóór en ván de klant.

Veel ondernemingen besteden enorme bedragen aan marketing zonder dat daar een direct helder toegeschreven rendement tegenover staat. De verfrissing is om van product- en dienstgedreven bedrijf naar een klantgerichte organisatie te gaan. Dan is training nodig omdat bestaande methodes, modellen en systemen anders georganiseerd moeten worden, dat reken- en afrekenmodellen anders dienen te werken.

(kader/blok met 3 redenen)

Top 3 redenen waarom marketeers niet willen veranderen…

1.            We hebben het altijd al zo gedaan

Echt innoveren is ook durven te veranderen, je aan te passen aan een nieuwe omgeving. Of zelfs, de omgeving naar je hand zetten.

2.            Ik doe alleen visie en strategie

Na denken volgt doen. Een plan zonder planning en actie is een fata-morgana… Steeds vaker zie ik concrete plannen, met een afzienbare scope. Wat ga ik vandaag doen? Een visie is een gedachte voor de toekomst, de strategie leidt je daar naar toe. Ik zet nu de eerste stap…

3.            De marketingafdeling? Dat ben ik…

Mijn persoonlijke mening, iedereen in een commerciële omgeving is een beetje marketeer. Al helemaal nu we zo eenvoudig kunnen delen en communiceren via social media. De moderne marketeer integreert afdelingen en competenties. Met als doel een versnelling door samenwerking.

 

Marketinginnovatie

Innovatie in marketing houdt in dat marketeers verder dienen te kijken dan hun neus lang is. Het product of de dienst sec voldoet niet. U dient er achter te komen waarom iemand boodschappen doet in uw supermarkt, uw website bezoekt of praat met uw adviseur? Keuze te over, er is concurrentie genoeg.

Het ultieme doel van marketing en communicatie is het gedrag van uw doelgroep beïnvloeden. In de huidige tijd is het verdraaid lastig om een unieke propositie te creëren. Bedrijven, merken, producten… ze gaan steeds meer op elkaar lijken en bieden nog meer weinig onderscheid.

Er is maar één oplossing, opleiden en continu bijblijven. De enige constante waar we mee te maken hebben als marketeer is ‘verandering’. Verander mee en verander zelf ook de wereld. Vele marketeers zijn de laatste jaren geïsoleerd van de werkelijke wensen van de consument, van hun klant. De marketeer als nieuwe CEO! Een CEO die daadwerkelijk de commerciële richting van een organisatie aangeeft. Nee, mis de boot niet… de slimme en goed opgeleide marketeers staan aan het roer.

Egbert Jan van Bel

Deze column is geschreven door Egbert Jan van Bel. Egbert Jan is schrijver van marketing- en managementboeken, kerndocent bij Beeckestijn Business School, jurylid van de International Webby Awards (Oscar voor Internet). Egbert Jan geniet vooral bekendheid om zijn praktijkgerichte en doelmatige visie op het (commerciële) bedrijfsproces. Egbert Jan geeft lezingen en workshops over het onderwerp marketing, CRM en klantbehoud, in Nederland, USA en kriskras door Europa.