Is jouw functie reorganisatie-bestendig?

23 januari 2013

Leusden – Ook bang jouw baan te verliezen, durf je niet van baan te veranderen of begin je toch maar niet voor jezelf? Is het de crisis wellicht? Of mogelijk een dreigende  reorganisatie bij jouw bedrijf of bureau? Bijna 30% van de marketeers herkent dit en geeft aan beducht te zijn voor een naderende reorganisatie en/of ontslag. Niet alleen de dagbladen staan vol met negatieve berichten over de werkgelegenheid, ook de vakbladen publiceren met regelmaat over de dalende arbeidsmarkt met de bijhorende sentimenten.

Volgens Yacht daalde het aantal vacatures voor Marketing & Communicatiefuncties in de laatste 8 maanden van dit jaar met 19% ten opzichte van dezelfde periode in 2011. De zwaarste klappen vielen in de branche financiële dienstverlening met een daling van 46%. Projectcommunicatie, omgevingscommunicatie en Social Media strategen worden weer wat meer gevraagd binnen de overheid.
Splits je de marketing & communicatiefuncties uit, ontstaat er een genuanceerder beeld: de marketingvacatures dalen het minst:-14%. Er wordt 31% minder communicatiefuncties aangeboden en de marcom functies worden het hardst getroffen met een daling van 34%.

Goede, ervaren online marketeers zijn echter nog steeds moeilijk te vinden en veel worden gevraagd.

Kansen binnen Social Media
De rol van social media voor de communicatie- en marcom professionals wordt steeds belangrijker. Professionals met ervaring in het opzetten en uitrollen van social media programma’s zijn gewild in de markt, vooral als ze goed inzichtelijk kunnen maken wat het oplevert.

Op zoek naar een nieuwe uitdaging
Niet alleen is zo’n 30% beducht voor zijn of haar baan, daarnaast is zo’n 40% van de marketeers op zoek naar een andere job! De belangrijkste reden is het ontbreken van ontwikkelingsmogelijkheden binnen de huidige functie. Een beter salaris en verdieping van de inhoud van het werk worden daarna als belangrijkste redenen opgegeven. De voorkeur gaat uit naar een inhoudelijk gelijke functie, maar dan wel in een andere branche.

Wat te doen?
Daar zit je dan, enerzijds wellicht bang je baan te verliezen, anderzijds wil je graag iets anders. De kans dat iemand met een pasklare oplossing  voorbij komt, is klein. Neem zelf initiatief en bereid je goed voor. Te beginnen met je eigen CV. Is jouw CV nog actueel? Is jouw (vak)kennis nog up-to-date? Voldoen jouw skills en vaardigheden wel aan de eisen die mogelijk nieuwe werkgevers aan je zouden willen stellen? En hoe kun je dat laten zien? Heb je diploma’s of certificaten die je kunt overleggen? Beschik je over referenties of aanbevelingen van bijvoorbeeld collega’s, opdrachtgevers of docenten? Als je op zoek gaat naar een nieuwe uitdaging is het slim eerst te beginnen met je eigen CV.

Ga eerst met je leidinggevende of HR-manager in overleg. Zijn er nog mogelijkheden om meer uit jouw huidige functie te halen? Kun je in overleg taken of verantwoordelijkheden toevoegen aan jouw functiepakket? Vaak krijg je de kans om als ‘turbo’ aan je carrière te werken door kennisontwikkeling, bijvoorbeeld door het volgen van een actuele (deeltijd) studie.

Opleiden loont.
Management Team beschreef in september 2012 dat opleiden loont. En dat geldt voor zowel voor werkgevers als voor werknemers. De winst zit ‘m niet alleen in extra kennis en het beter uitvoeren van je taken. Door de gehele organisatie heen is een langdurig effect te merken van kwaliteitsverbetering en loyaliteit aan de werkgever. Opleiden brengt dus winst in termen van skills, inkomsten en productiviteit. Het volgen van een opleiding is niet het antwoord op alles, maar wel een eerste hele goede stap waar je de rest van je loopbaan nog profijt van hebt.