Doordachte contentmarketing is een noodzaak!

20 januari 2014

Met Bill Gates’ uitspraak Content is King is in de jaren negentig al benoemd dat het vooral over content zal gaan. Tegenwoordig weten wij dat naast de content ook factoren zoals context, de (social media) communities en conversaties belangrijk zijn. Daarnaast is de consistentie in storytelling vitaal. En nog belangrijker.. u dient een story te hebben. Waar we bij social media hyperig gedrag zagen en zien, lijkt content marketing de echte succesvolle kern van social media te zijn. De container genaamd ‘social media’ wordt eindelijk gevuld met relevante content.

3c_model_artikel patrick petersenTerug naar ‘Content is King’

Als content de koning is van de kanalen, communities en andere inzet van moderne media, dan is engagement de koningin. Content is queen is een moderne populaire uitspraak. Ondanks de moderne uitstraling heeft content marketing ook verbindingen met de ‘old school’ pr, communicatie, voorlichting en natuurlijk aloude marketing. Het is geen hype maar heel natuurlijk ontstaan uit de virtualisatie van oude leergebieden zoals communicatie en marketing, maar vooral journalistiek. De ideale mix van content – die als een warme jas over de boodschap gaat – en de juiste kanalen vormen het hart van succesvolle content marketing. De roep om meer interactie vanuit de consument maakt deze frisse vorm van marketing compleet. Waar content marketing zich vooral richt op de uitvoering, publicatie en creatie van de juiste content voor de juiste channels, is de rode draad van deze mix vastgelegd in de contentstrategie.

Het ontwikkelen van een contentstrategie

Bij het ontwikkelen van een contentstrategie denken wij na over het verhaal en de overtuiging die de verschillende content moet gaan geven. Het geeft een concrete richting aan die de content marketing – met de creatie en het publiceren van de content – moet gaan bewerkstelligen.

Een contentstrategie draait concreet om de doordachte mix van:

– What you want to tell your audience.
– What you should say.
– What your audience wants to hear?

Content is niet alleen inhoud

Content heeft aan inhoud gewonnen in de loop van de jaren. De benadering van content is zeer breed en vooral crossmediaal en – beter gezegd – cross channel. Content kent verschillende mediavormen en gaat door alle kanalen heen. Zo kan content de commercial zijn die op tv wordt uitgezonden, de dialoog op Twitter, de foto’s die je deelt op Facebook en het artikel in de krant.

Content maakt sociaal

Nu sociale-mediaprocessen en informatiestromen – en de benadering van online service bij organisaties veranderen – verandert het daadwerkelijk inzetten van een contentstrategie de manier van informatieoverdracht. Content marketing kan helpen merken socialer te maken. Goede content lokt meer interactie en dialoog uit. Bewust gebruikte content lokt reacties uit waarmee een attitude jegens een merk of campagne kan veranderen. Denk aan recommended of user-generated content waarin ervaringen van gebruikers als eigen content worden gedeeld in communities.

Social brands en social crowd

Door het professioneel inzetten van contentmarketing kunnen social brands ontstaan die eigen boodschappen en content mixen met die van klanten en gebruikers in bijvoorbeeld de social media. Door het reactieve effect van goede content marketing heeft een contentstrategie een grote impact op de afdeling Communicatie en daarmee ook de organisatie.

De klant/gebruiker en de social crowd zijn meer dan ooit aanwezig in de bestaande maar ook nieuwe communicatiekanalen. Dit creëert vervolgens functies zoals communitymanagers en contentstrategen.

foto patrick petersen

 

 

 

 

 

cover_boek patrick petersen content marketing

bio patrick