De 5 beste marketingboeken van 2012

18 januari 2013

Elk jaar verschijnen er gemiddeld zo’n kleine 40 boeken die betrekking hebben op het marketingvakgebied. De vraag is altijd welke boeken zijn vernieuwend en voegen iets toe? Welke boeken moet je als marketeer gelezen hebben als je je vak wilt bijhouden en op zoek bent naar kennis om de prestaties van jouw organisatie te verbeteren? Dat is de reden waarom het Platform Innovatie in Marketing ieder jaar de Marketing Literatuurprijs organiseert en de beste boeken selecteert. Dit jaar boog de jury zich voor de 10e keer over alle boeken en opvallend was dat 2012 is gekozen tot het beste boekenjaar van het afgelopen decennium.

Top 5 van 2012 bestaat uit:

1)     Transformeren om te overleven – Herman Toch

Een visionair boek over marketing en merken dient te veranderen. Aan de hand van 10 marketing paradigma’s wordt beschreven hoe organisaties succesvol kunnen zijn.

 

 

 

 

2)     Miss Marketing – Mabel Nummerdor en Mijke de Vette

80% van alle aankoop beslissingen worden genomen door vrouwen. Dit boek gaat in op de specifieke eisen, wensen en behoeftes van vrouwen en hoe hier als marketeer mee om te gaan.

 

 

 

3)     Cross Channel Excellence   – Mike Hoogveld

Dit handboek voor kanalenmanagement beschrijft hoe op een praktische manier een multichannel aanpak geïntegreerd op te zetten waarbij strategie, structuren, processen en systemen goed op elkaar afgestemd worden

 

 

 

 

4)     De Conversation Company  – Steven van Belleghem

Dit is de opvolger van de Conversation Manager en reikt een handleiding aan hoe een organisatie om te vormen tot een conversation company waar klanten en medewerkers uw belangrijkste woordvoerders zijn.

 

 

 

 

5)     Verdiende Aandacht – Klaas Weima

Het meest moderne en multimediale boek van Weima beschrijft hoe als merk interessant en boeiend te zijn in het digitale en sociale media tijdperk.

 

 

 

 

 

Al vijf de boeken zijn must-reads in de ogen van de vakjury. Als beste boek van 2012 jaar is gekozen voor het boek ‘Transformeren om te overleven’ van onderzoeker Herman Toch. “Het boek biedt niet alleen een visie op de getransformeerde wereld, maar ook concrete en vernieuwde paradigma’s waar marketeers mee aan de slag kunnen. Marketeers kunnen met dit boek nieuwe denkkaders ontdekken en zien hoe ze een daadwerkelijke bijdrage leveren aan een duurzame wereld.”