Vindt u wat u zoekt?

15 januari 2015

Vacatures marketing kloppen niet…

vacature stockbeeld voorzijde carrièrekrantAls u een job zoekt als marketeer, of er één heeft te vergeven… dan worstelt u wellicht ook met de vraag wat een marketeer vandaag de dag zo allemaal uitvoert. Onlangs zaten we met een aantal HR-managers om de tafel en belichtte we diverse marketing-gerichte vacatures. Ook spraken wij met diverse managers van marketingafdelingen over job-descriptions en de taken van de ‘moderne’ marketeer. Hamvraag, begrijpen we elkaar wel? Er is in ieder geval nog veel te leren over terminologie en verantwoordelijkheden.

Begripsverwarring
Een belangrijke conclusie uit de gesprekken met HR-managers en marketeers is wel dat er veel onduidelijkheid is in begrippen en taken. Bij veel vacatures er is sprake van dubbele omschrijvingen (zoals “moet kennis hebben van SEO” en “heeft ervaring met zoekmachines”), wordt er geen duidelijke plek in de organisatie geboden (aan wie rapporteert men, wat zijn de managerial lijnen) en daarnaast blinken vacatures uit in een lange opsomming van internationale termen en begrippen die wellicht zwaar klinken maar geen duidelijkheid scheppen (in één Nederlandse vacature van 642 woorden telden we 462 Engelstalige woorden). Tijd dus voor een goede definiëring en misschien wel standaardisering van functie, titel en omschrijving?

Kortom, het is vaak slecht gesteld met de kwaliteit van vacatures in marketing, communicatie en digital. HR-managers alleen zijn daar niet zomaar verantwoordelijk voor. Zij worden gebriefd door de interne opdrachtgever die blijkbaar ook onvoldoende op de hoogte is van de nieuwste ontwikkelingen, taken en mogelijkheden binnen marketing. Hoe is het dan mogelijk de juiste kandidaat te werven? Ook het selectieproces is lastig uitvoerbaar vanwege een gebrek aan kennis bij HR en marketing-management. Modern opgeleide marketeers en communicators lopen vaak vast in gesprekken omdat de vraagstelling, de feitelijke vacature, niet de behoefte van de huidige tijd afdekt.

Dekt de vacature wel de echte behoefte?

Wat voor ’n werk doet u? Uhm…
Ernstiger dan de nieuwe, soms hilarische titulatuur van marketingfuncties is het met de omschrijvingen van functies. We vinden benamingen als ‘zoekmarketeer’, ‘customer success director’, ‘marketing head of potatoes’, ‘Wizard Light Bulb Manager’ (daarmee bedoelen ze de Director Marketing), ‘marketing rockstar’, ‘omnichannel content marketeer’, ‘brand evangelist’, ‘digital ninja’, ‘storyteller’, ‘brand engagement manager’… u zult maar op een verjaardagsfeestje staan en krijgt de vraag: Zeg wat doe jij tegenwoordig? Ja, Pet Happiness Manager bij Bonzo. En daar heb je dan jarenlang voor doorgeleerd…

Op zoek naar een pet manager
Waar is de tijd gebleven dat we slechts marketing-managers, product-managers en marketing-communicatie specialisten hadden? Die is weg, over en komt niet meer terug. Met de groei aan impact van marketing binnen organisaties, is mogelijk ook de wildgroei aan titels begonnen. We pleiten daarom voor een standaardisatie en vooral definiëring van functies en onderdelen daarvan. Ligt daar een rol van het Nederlands Instituut voor Marketing (NIMA)? Hoe dan ook, het zou veel duidelijkheid scheppen als er een woordenboek met functieomschrijvingen komt. HR-managers krijgen het lastiger omdat niet alleen marketing-jobs veranderen, maar ook de functies van vele andere afdelingen. HR-managers lopen ongetwijfeld vast door de workload en kennis-lacune die dit met zich meebrengt. We kunnen daarom als interne opdrachtgever niet zo maar een marketingvacatures over de schutting gooien. Daar hoort tekst en uitleg bij die kloppend is. De taakomschrijving dus, met daarna gelijk het eisen- en wensenpakket. Werknemers vinden een functietitel veel minder belangrijk dan werkgevers. Lastige functietitels schrikken ook af. Hoe creatief ook gevonden, wie wilt u dat er solliciteert naar de functie van Sales Guru? Advies aan HR is dan ook om generieke titels te hanteren. De functietitel, omschrijving van de branche en uitleg over de procedure worden als het meest belangrijk beschouwd door sollicitanten.

Tips?
Hoe is dit probleem dan op te lossen? Wat we steeds vaker zien, zijn korte vacatures op bijvoorbeeld LinkedIn, Facebook en zelfs Twitter. Korte vacatures die vooral de inhoudelijke kant weergeven, worden als meest duidelijk en wervend ervaren.

Het niveau van de functie en de plaats daarvan in de organisatie, de verantwoordelijkheden en de verwachte output, worden als zeer belangrijk ervaren bij sollicitanten. Zorg dus dat deze aspecten terugkomen en geef dus duidelijkheid over de taken en de locatie van de baan in de organisatie.

Probeer ook de dialoog aan te gaan. Zo hoorden we over een advocatenkantoor die een digitale marketeer en content manager nodig hadden, zij organiseerden een open-avond waar iedereen met een beetje digital marketingachtergrond op kon intekenen. Binnen twee weken was in de vacature voorzien. Juist met social media is nog veel te winnen.