Nieuwe functie met digitaal als nieuwe taal

15 januari 2015

Interview met Maarten Vernooij, marketing director Benelux bij Philip Lighting

pag 5 maarten vernooijen 2Drie jaar lang was Maarten Vernooij Global Sales Director bij Philips Lighting in Japan, als hij in maart 2013 weer in Nederland aan de slag gaat. Dezelfde werkgever, maar wel een andere functie. Marketing Director Benelux is zijn nieuwe titel in een wereld die aan sterke veranderingen onderhevig is. Digitaal is zijn nieuwe taal. Tijd voor het actualiseren van de kennis. Een investering die door zijn werkgever wordt gesteund. Na een zorgvuldige afweging kiest Maarten voor de postdoctorale opleiding Digital Marketing Strategie & Leiderschap bij Beeckestijn Business School. Een instituut waar hij voor zijn keuze nog nooit van gehoord heeft.

Breed strategisch perspectief

“Hoewel in mijn nieuwe omgeving digital marketing geen onbekend fenomeen was, ontbrak het brede strategische perspectief. Het moment voor investeren in kennis dus, ook voor mij persoonlijk. Ik wilde niet zo maar een paar dagen in een klassiek lokaal zitten. Ik had behoefte aan inhoudelijke kennisdeling, meer dan gewoon een cursus. Een brede maar ook fundamentele opleiding, dat was wat ik zocht. Specialisten uit de branche hebben me uiteindelijk de weg naar Beeckestijn gewezen.”

Professioneel sparren

“Voor mij zijn drie componenten elementair voor deze opleiding: actuele trends, de taal en het plan. Het bespreken van de actuele onderwerpen heeft gezorgd dat ik weer goed op de hoogte ben. Het spreken en begrijpen van de taal maakt mij geen expert. Maar het stelt mij wel in staat als sparringpartner te fungeren voor specialisten op het terrein van digital marketing. En het opstellen en schrijven van een digital plan heeft gebracht dat het doel duidelijk in beeld is gekomen.”

“De opleiding heeft mij de versnelling gegeven die ik zocht, maar bovenal heeft het mij geloofwaardigheid gebracht.”

Transformatie van Philips Lighting

“Philips Lighting heeft te maken met een drievoudige transformatie. De opkomst van de LED-verlichting betekent een fundamentele technologische verandering voor deze industriesector. Deze ontwikkeling zorgt ook voor een verandering van het business model. En de digitalisering heeft het vak van marketeer grondig veranderd. Gedurende mijn studie bij Beeckestijn heb ik hier nadere invulling aan kunnen geven. Het proces heb ik zowel kunnen sturen, als ook kunnen versnellen. Uiteraard waren er ook enkele obstakels. De digitalisering brengt marketing en IT dichter bij elkaar, maar zeker in een grote onderneming gaat dit niet vanzelf. De silo’s zorgen voor vertraging. Het kost tijd iedereen te overtuigen. Die weerstanden komen overigens ook tijdens de opleiding ter sprake. Daarnaast speelt privacy zeker bij een grote onderneming een rol. Je wil niet op de voorpagina van de Telegraaf met het bericht dat Philips onzorgvuldig omgaat met de persoonlijke klantgegevens. Dat heb ik zeker ook geleerd. In sommige processen is meer zorgvuldigheid gewenst dan dat ik vooraf had ingeschat. Maar uiteindelijk heb ik mijn plan wel ten uitvoer kunnen brengen. Weliswaar een half jaar later dan de oorspronkelijke planning, maar wel exact zoals ik het opgesteld heb.”

Open gesprekspartner

“Voor iedere opleider is het zoeken naar de balans tussen breedte en diepte. Ik zou achteraf gezien willen dat sommige onderwerpen dieper waren besproken. Maar de gastcolleges en clinics die worden aangeboden, zijn een welkome aanvulling. Ik kijk dan ook zeker positief terug op de opleiding. Het heeft mij de versnelling gegeven die ik zocht, maar bovenal heeft het mij geloofwaardigheid gebracht. Ik kan een open gesprekspartner zijn, maar ik word ook gezien als een inhoudelijke manager. Voorwaarden voor goed leiderschap om lastige veranderingen te managen.”