Duidelijke voorkeur voor werkgever die zich inzet voor goede doelen

30 augustus 2016

Bijna de helft (43%) van de werknemers wereldwijd werkt liever voor bedrijven die een strategie hebben op het gebied van goede doelen en maatschappelijk verantwoord ondernemen. Als deze professionals de keuze zouden hebben tussen twee vergelijkbare banen, kiezen zij eerder voor een bedrijf dat kan aantonen een positieve bijdrage te leveren aan de maatschappij. Verder geeft bijna de helft (47%) van hen aan het belangrijk te vinden dat een werkgever zich bezighoudt met goede doelen.

Aantrekkelijker voor toptalent

Dit leert recent uitgevoerde studie van Regus, aanbieder van flexibele werkplekoplossingen. Aan het onderzoek namen bijna 40.000 mensen deel. Ook maatschappelijk verantwoord ondernemen blijkt een belangrijk criterium te zijn bij de keuze voor een werkgever. Bedrijven die hebben aangetoond dat ze zich inzetten voor een betere samenleving zijn aantrekkelijker voor toptalent en hebben ook geen probleem om dat te behouden.

Belangrijkste conclusies

De belangrijkste bevindingen van het onderzoek luiden:

  • een derde van de respondenten geeft aan zich zelf te willen inzetten voor de goede doelen waaraan het bedrijf een bijdrage levert;
  • 41 procent waardeert initiatieven op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen, maar 29 procent geeft aan dat ze vinden dat hier onvoldoende informatie over wordt gegeven;
  • een kwart zou graag meer informatie willen over goede doelen- en mvo-initiatieven van andere teams binnen het bedrijf;
  • een groot deel van de respondenten vindt dat bedrijven in hun sector zich meer zouden moeten bezighouden met mvo (40%) en donaties (37%).

Meer dan de eigen carrière

“Een groot deel van de medewerkers is duidelijk geïnteresseerd in meer dan de eigen carrière”, stelt Jessika van Veen, managing director bij Regus Nederland. “Zij geven aan dat ze liever werken voor een bedrijf dat zich ook inzet voor de samenleving. Een bedrijf dat zich bezighoudt met maatschappelijk verantwoord ondernemen laat zien dat het een positieve en verantwoordelijke organisatie is en bovendien blijkt dat medewerkers er trots op zijn voor zo’n organisatie te werken.”

Meer voldoening en motivatie

“Bedrijven doen er goed aan in te spelen op de bereidheid om een bijdrage te leveren aan de maatschappij en ervoor te zorgen dat hun medewerkers op de hoogte zijn van goede doelen en mvo-projecten waarbij zij betrokken zijn”, stelt Van Veen. “En hen bovendien de mogelijkheid bieden hier zelf een bijdrage aan te leveren. Medewerkers die weten met welke goede doelen de organisatie zich bezighoudt, halen meer voldoening uit hun werk en zijn gemotiveerder. Bovendien bieden deze initiatieven managers en medewerkers mogelijkheden om samen te werken.”

Bron: CustomerTalk